Tipy pro pedagogické pracovníky
Příklady nepřímých a přímých znaků šikanování
Nepřímé (varovné) znaky šikanování mohou být např.:
- Žák bývá o přestávkách často osamocený, ostatní o něj nejeví zájem, nemá kamarády.
- Při týmových sportech bývá volen do mužstva mezi posledními.
- O přestávkách vyhledává blízkost učitelů.
- Má-li promluvit před třídou, je nejistý, ustrašený.
- Působí smutně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči.
- Stává se uzavřeným.
- Jeho školní prospěch se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje.
- Jeho věci bývají poškozené nebo znečištěné, případně rozházené.
- Mívá ušpiněný nebo poškozený oděv.
- Často postrádá a hledá některé své věci.
- Odmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí nebo používá nepravděpodobné výmluvy.
- Mění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy.
- Začíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole.
- Na jeho těle se objevují odřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány, jejichž původ nedovede uspokojivě vysvětlit.
Je třeba věnovat pozornost zejména žákům nově zařazeným do třídy, neboť přizpůsobovací konflikty nejsou vzácností!
![](https://www.zssumperk.cz/wp-content/uploads/2023/06/image.png)
Přímé znaky šikanování mohou být např.:
- Posměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívky, nadávky, ponižování, hrubé žerty na jeho účet. Rozhodujícím kritériem je, do jaké míry je daný žák konkrétní přezdívkou nebo ”legrací” zranitelný.
- Kritika žáka, výtky na jeho adresu, zejména pronášené nepřátelským, nenávistným či pohrdavým tónem.
- Nátlak na žáka, aby dával věcné nebo peněžní dary šikanujícímu nebo za něj platil.
- Příkazy, které žák dostává od jiných spolužáků, zejména pronášené panovačným tónem, a skutečnost, že se jim podřizuje.
- Nátlak na žáka k vykonávání nemorálních až trestných činů či k spoluúčasti na nich.
- Honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které třeba nejsou zvlášť silné, ale je nápadné, že je oběť neoplácí.
- Rvačky, v nichž jeden z účastníků je zřetelně slabší a snaží se uniknout.
![](https://www.zssumperk.cz/wp-content/uploads/2023/06/image-1.png)
You must be logged in to post a comment.