Tipy pro pedagogické pracovníky
Příklady nepřímých a přímých znaků šikanování
Nepřímé (varovné) znaky šikanování mohou být např.:
- Žák bývá o přestávkách často osamocený, ostatní o něj nejeví zájem, nemá kamarády.
- Při týmových sportech bývá volen do mužstva mezi posledními.
- O přestávkách vyhledává blízkost učitelů.
- Má-li promluvit před třídou, je nejistý, ustrašený.
- Působí smutně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči.
- Stává se uzavřeným.
- Jeho školní prospěch se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje.
- Jeho věci bývají poškozené nebo znečištěné, případně rozházené.
- Mívá ušpiněný nebo poškozený oděv.
- Často postrádá a hledá některé své věci.
- Odmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí nebo používá nepravděpodobné výmluvy.
- Mění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy.
- Začíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole.
- Na jeho těle se objevují odřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány, jejichž původ nedovede uspokojivě vysvětlit.
Je třeba věnovat pozornost zejména žákům nově zařazeným do třídy, neboť přizpůsobovací konflikty nejsou vzácností!
Přímé znaky šikanování mohou být např.:
- Posměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívky, nadávky, ponižování, hrubé žerty na jeho účet. Rozhodujícím kritériem je, do jaké míry je daný žák konkrétní přezdívkou nebo ”legrací” zranitelný.
- Kritika žáka, výtky na jeho adresu, zejména pronášené nepřátelským, nenávistným či pohrdavým tónem.
- Nátlak na žáka, aby dával věcné nebo peněžní dary šikanujícímu nebo za něj platil.
- Příkazy, které žák dostává od jiných spolužáků, zejména pronášené panovačným tónem, a skutečnost, že se jim podřizuje.
- Nátlak na žáka k vykonávání nemorálních až trestných činů či k spoluúčasti na nich.
- Honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které třeba nejsou zvlášť silné, ale je nápadné, že je oběť neoplácí.
- Rvačky, v nichž jeden z účastníků je zřetelně slabší a snaží se uniknout.
You must be logged in to post a comment.